Hogyan készítsünk szabadulószobát otthon?

Íme 42 tipp otthon elkészíthető szabadulószobához.
Vágj bele, hisz egy jól összerakott szabadulószoba igen szórakoztató tud lenni és egy 2-6 fős társaságnak kiváló programot nyújt!
Szabadulós játék otthon
A szabadulószobák nagyon izgalmas programhelyszínek és szinte bármely korosztály remekül érezheti magát bennük. Persze fontos, hogy a rejtélyek, a logikai feladványok megmozgassák a játékosok fantáziáját, mert enélkül a szabadulószobák kihívásai csak nyűgnek fognak számukra tűnni. Ha nem szeretnétek kimozdulni otthonról, mégis át szeretnétek élni a szabadulószobák izgalmait, akkor ma már nagyon jó escape játékokat, szabadulószobás társasjátékokat lehet kapni a piacon, amelyekkel otthon is nagyszerűen lehet szórakozni.
Ha ennél azonban tovább mennétek és ti magatok raknátok össze egy szabadulószobát, akkor most adunk nektek néhány tippet, a világon működő szabadulószobák feladványai és megoldásai alapján, hogyan vágjatok bele!
Készüljön baráti társaságnak vagy éppen a gyerekeidnek, ebben a cikkben biztosan találsz néhány ötletet a megvalósításhoz. Persze lesznek közöttük olyanok is, amelyek bizonyos eszközigénnyel bírnak vagy éppen a barkácsolási képességeidet igényelnék, de - ha ezek nem mennek - akkor nyugodtan lépj tovább! Fontos azt is megjegyezni, hogy nem egy kész forgatókönyvet nyújtunk itt, csak morzsákat, amikből aztán neked kell összerakni egy kész játékot. Nem árt az sem, ha van néhány eszközöd a szoba összerakásához (pl. számzáras és kulcsos lakatok, kirakós játékok, egy pakli kártya, de szinte bármi felhasználható némi kreatívitással).
Javaslatunk az, hogy első körben ne akarj egy nagyon bonyolult szobát összerakni, a gyerekeknek például bőven elegendő akár csak egy 2-3 kihívásos menet, ráadásul ezt viszonylag könnyen össze tudod hozni. A lépések a következők. Persze csak vázlatosan:
1. Találj ki egy sztorit!
2. Válassz ki 4-5 feladatot, amelyet a sztorihoz tudsz illeszteni!
3. Tervezd meg a játék menetét! Gondold végig mit milyen sorrendben kell majd a játékosoknak végrehajtaniuk, megoldaniuk.
4. Írd meg, készítsd el a feladatokat! Ha valami nem megy, akkor ne erőltesd!
5. Teszteld!
6. Ha nem jók egyes részletek, akkor javítsd!
7. Teszteld újra!
8. Indulhat is a játék!
Sok sikert hozzá!
Ha pedig mégis úgy ítélnéd meg, hogy ez neked nem fog menni, akkor ajánljuk a letölthető játékainkat, amelyek már kész forgatóönyvvel és feladatokkal várnak benneteket.
Szabadulós játék ötletek
Nézzük is a feladattípusokat és az ötleteket, amelyeket a leggyakrabban használnak a profi szabadulószobák.
Tárgyak elrejtése és megtalálása
A fizikai tárgyak valamilyen módon való elrejtése a helyiségben a leggyakoribb feladat, amelyet a szabadulószobák tervezői használnak. A szobák 78%-ban van ilyen feladat. Ez otthon is igen könnyen megvalósítható.
Persze nem árt kreatívnak lenni.
1. ötlet: Rejts el pénzt vagy bármilyen üzenetet, leveled egy könyvben. Persze, ha 1000 kötetes könyvtárad van otthon, akkor nem baj, ha valamilyen módon rávezeted a játékosokat, hogy melyikben keressenek. (ld. termék)
2. ötlet: Rejts el egy kulcsot egy virágcserépben! Nem kell jó mélyre elásni! Vagy egy kincsesládában, ahol senki sem számít rá! (ld. termék)
Amúgy a húsvéti tojás elrejtése is egyfajta szabadulós játék ötlet.
Csapat kommunikációt igénylő feladatok
A legizgalmasabb feladatok azok, amelyek csak akkor végezhetők el, ha több ember összedolgozik.
Ezek a rejtvények nemcsak önmagukban jelentenek kihívást, hanem megkövetelik a játékosoktól, hogy csapatépítő és kommunikációs képességeiket is gyakorolják. Ezért nagyon szeretik például a vállalati csapatépítő tréningeken. A szabadulószobák 58%-ban található ilyen feladat.
3. ötlet: Az egyik játékosnak úgy kell elvégeznie egy feladatot az egyik szobában, hogy egy csapattárs egy mésik szobából ad neki útmutatást. A játékosok például indulhatnak két különböző szobából, amelyek közötti átjáró le van zárva. A kulcs az egyik szobában, a kulcs rejtekhelyének talányos leírása a másik szobában van.
4. ötlet: Láncold vagy kösd össze a játékosokat egymással, korlátozva a mozgásukat. A feladatuk az, hogy közösen megtalálják a kulcsot önmaguk kiszabadításához.
5. ötlet: Kicsit bonyolultabban kialakítható feladat, ha mondjuk egy sötét szobában az egyik játékosnak tekernie kell egy szobakerékpárt, amelyre egy dinamó és egy lámpa van csatlakoztatva. Míg teker, fény keletkezik, közben a többi játékos megkereshet valamit, amit a sötétben amúgy nagyon nehéz lenne. (pl. egy kis lámpa villanykapcsolóját, amivel azután már tekerés nélkül is láthatnak.)
Fény felhasználása
Számos módja van a fény felhasználásának. A szabadulószobák 54%-a él is ezekkel.
A fény felhasználható eszközként a nyomok feltárására vagy elrejtésére. Arra is felhasználható, hogy megfelelő légkört teremtsen. Egy színes villanykörte igen hangulatos lehet bármilyen helyiségben.
6. ötlet: Egy ventilátor lapátjaira írj fel egy kódot. A ventilátor működő állapotban legyen a játék során és csak sötétben, stroboszkóp segítségével lehessen elolvasni az üzenetet. Oké, oké, stroboszkópot nem olyan könnyű szerezni, de azért megoldható.
7. ötlet: Készíts nyomokat, amelyek sötétben világítanak! Ehhez kiváló matricákat lehet már venni a boltokban.
8. ötlet: Lehet olyan feladatot is készíteni, amelynek során a játékosoknak teljes sötétségben kell tájékozódniuk és megoldani egy feladványt (ez aztán összekapcsolható az 5. feladattal).
9. ötlet: Írj nyomokat vagy üzeneteket UV-tollal, festékkel, amelyek csak UV lámpa fénye alatt olvashatók el. Használhatsz egy titkos naplót is ehhez!
10. ötlet: Egy lámpa és egy napóra segítségével mutass rá egy elrejtett tárgyra. Mondjuk ezt inkább kerti szabadulós játék és jó idő esetén érdemes bevetni, habár felkapcsolt villany fénye is alkalmas lehet a nap prótlására.
11. ötlet: Hozz létre egy három-négy karakterből álló kódot a karácsonyi égőkből (mondjuk a falon), majd további karácsonyi égőket is helyezz rá, illetve köré. Oldd meg, hogy az utóbbiakat egy (vagy több) kapcsolóval külön ki lehessen kapcsolni, hogy csak a kód világítson. Persze a játékosok feladata annak kitalálása, hogy hogyan kell a kapcsolókat állítgatni a kód olvasásához. Én persze biztos nem vállalkoznék egy ilyen feladat kivitelezéséhez, hiszen amúgy is utálom kibogozni az égősorokat.
De te biztos nem ilyen vagy és vedd figyelembe, hogy egy a "semmiből" felbukkanó szép üzenetnek páratlan hatása lehet a megcélzottakra.
Számolásos feladatok
Bár a bonyolult matematikai rejtvényeket jobb elkerülni, mivel nem tudhatjuk, hogy ki milyen szinten áll, azt azért persze feltételezhetjük, hogy a játékosok képesek számolni.
12. ötlet: Rejtsd el 3 különböző ország városainak képét (pl. 5 USA, 4 francia, és 8 német város), így ha mindet megtalálják a játékosok lesz 3 számod (5-4-8), ami akár már nyithat is egy 3 számjegyű számzáras lakatot. A sorrendet és az értelmezést segítheti 3 pici zászlócska a lakaton (vagy fölötte valahol.) Szinte bármit elrejthettek, a lényeg, hogy a tárgyak között legyen valamilyen felismerhető összefüggés.
Ilyen jellegű számolási feladattal a szobák 53%-ban találkozhatunk.
Valami „nyilvánvaló” észlelése a szobában
Gyakran a játékosok annyira elmerülten keresnek rejtett tárgyakat, hogy nem látják meg a szemük előtt lévő teljesen egyértelmű segítséget.
Ahelyett, hogy jól elrejtenéd az összes nyomot, próbálj néhányat teljesen szem előtt hagyni és nézd meg meddig tart a játékosoknak észrevenni, hogy ott van!
13. ötlet: Helyezz egy mérleget a helyiségbe, ne dugd el egyáltalán, és valahogy vedd rá a játékosokat, hogy mérjenek meg valamit. A kapott eredmény lehet egy kód például.
14. ötlet: Tegyél az asztalra jól láthatóan egy távcsövet, egy mikroszkópot vagy akár csak egy szemüveget, amibe, ha belenéznek, akkor valamilyen infóhoz, kódhoz jutnak. Persze azt előbb neked oda kell raknod.Távcsővel például lehet egy a fal felső sarkába írt nagyon apró betűt leolvasni. (Ez az, amit ki kell tesztelned előre. Mekkora az a betű, ami még szabad szemmel nem látható, de távcsövel már igen... Hű, hű, hű, lehet, hogy mégis jobb lenne elmenni egy profi szabadulószobába?!
Nem, ne add fel!)
Betűk vagy akár számok helyettesítése szimbólumokkal és megoldása megoldókulccsal
A szimbólumokkal való helyettesítés általában egy egyszerű feladat. A megadott szimbólumokat összevetik egy megoldókulcs segítségével azokhoz a betűkhöz vagy számokhoz, amelyeknek megfelelnek.
Pont az egyszerűsége miatt érdemes a játék elején valami hasonlóval indítani, hogy a játékosok korai sikerélményhez jussanak, magabiztosabbak és lelkesebbek legyenek a későbbi nehezebb rejtvények megoldásához.
Ahhoz, hogy a szimbólumhelyettesítő puzzle kihívásokkal telibbé váljon, a szimbólumokat az egyik helyiségbe, a megoldókulcsot pedig a másikba érdemes helyezned, így külön szobában lévő játékosoknak együtt kell működniük annak megoldása érdekében.
15. ötlet: Helyettesítsd a betűket Morze-, Braille-írás- vagy hieroglif jelekkel. Ha nem kennéd, vágnád az egyiptomi hierogílfákat, akkor itt van egy könyv hozzá.
16. ötlet: Számok helyettesítése betűkkel, vagy fordítva.
Tárgyak szokatlan módon történő használata
Az egyes tárgyakat lehet az eredeti vagy leggyakoribb céljától eltérő módon is használni.
Olyan tárgyak elhelyezése a feladatokban, amelyek úgy néznek ki, mint pl. egy dekoráció, de amelyek szokatlan módon manipulálhatók a célok eléréséhez, remek módja annak, hogy a játékosokat a „dobozon kívüli” gondolkodásra serkentse.
Ha a játékosoknak tanácsra van szükségük valami használatához, akkor a jelölést beilleszthetik egy másik menekülési helyiség puzzle részébe.
17. ötlet: Egy műanyag kártya például kiválóan alkalmas lehet egy ajtó (vagy egy doboz fedél) reteszének a kinyitására. Na jó, az ajtó egy picit meredeknek tűnik, hiszen a többség nem mestertolvaj, de azért szekrény- vagy kerti budiajtók esetében megoldhatók.
18. ötlet: Rejts el egy mágnest egy madzagra kötött radíron! Ennek segítségével pl. egy kulcs lesz kihúzható a padlórésből vagy egy olyan helyről ahová más módon nem lehet odaférni.
19. ötlet: Egy feltűnő helyen elhelyezett, lazán becsavart csavar kiszedve, máshol felhasználható például egy fogantyú nélküli fiók kihúzására.
Üzenetek, kódok, képek keresése a berendezés tárgyain
Konkrétan arra gondolok, hogy a lakás festményeit, fényképeit, posztereit és egyéb dekorációit be lehet vonni a feladványokba. Persze ezért a nagymamától örökölt Rembrandtot ne firkáljátok tele UV filccel vagy bármilyen más módon!
20. ötlet: Kódokat vagy üzeneteket el lehet rejteni egy térképen. Például a Kecskemétre, Orosházára, Nyékládházára, Hajdúszoboszlóra és Ajkára helyezett gombostű elsőre nem sokat mond, de ha valahová felírod (mondjuk UV filccel a naplóba), hogy "Olvasd egybe a városok kezdőbetűit és menj oda a következő feladatért!, akkor már elég könnyen rájöhet a csapat, hogy a KONYHA az a helyszín ahová menni kell. Persze, ha nem adjuk meg a sorrendet, akkor ez lehet akár a YNKHAO is, de ilyen helység, pláne helység, még Kínában sincs, meg oda hogy is mennénk?! Ez egyébként rámutat arra, hogy elég precíznek kell lenni a feladványok kialakítása során. Gyerekeknek jobb, ha megadod valamilyen módon a sorrendet is, tapasztaltabb felnőtteknek aká hagyhatod is, hogy megküzdjenek az anagrammával.
21. ötlet: Vicces lehet mondjuk egy híres ember képének képkeretbe helyezése és ennek bármilyen módon való felhasználása a játék során. Az igazán király az, ha olyan képkeretbe kerül, ami állandó dísze a lakásnak és mondjuk a hétköznapokban (értsd szabadulós játék mentes napokban) a kedvenc kutyusunk virít rajta vagy éppenséggel mi magunk.
Összetartozó tárgyak párosítása
A szobában el lehet helyezni olyan tárgyakat, eszközöket, amelyek egy másikkal nyilvánvalóan (vagy kevésbé egyértelműen) összetartoznak. Ha erre a játékosok rájönnek, közelebb kerülnek a végső célhoz.
22. ötlet: Egy elől hagyott dobozos sör egy post-ittel, amelyen az áll, hogy: Hol a helyem, ha nem isztok meg? erősen céloz arra, hogy a sört hűtőbe kell tenni, ahol viszont mondjuk egy újabb üzenet, feladvány várja a játékosokat. Gyerekeknek inkább üdítővel játsszuk el ugyanezt!
23. ötlet: Kicsit macerásabb megoldani, de nem lehetetlen, hogy a tévét összekapcsolva a számítógépünkkel egy üzenetet, feladványt jelenítünk meg a képernyőn, amit a játékosok viszont csak akkor látnak, ha a közelben elhelyezett (vagy akár elrejtett) távirányítóval bekapcsolják a készüléket.
24. ötlet: Egy kisebb kirakós játékot szétszórva helyezz el valahol, vagy akár rejtsd el az egyes részeket gondosan a szobában. Amikor a játékosok minden darabot megtaláltak és kirakták a képet, akkor a kiadott kép utaljon valamire. Például az alábbi 60 db-os kirakó az Országházat adja majd ki. Ha máshol közben elrejtettünk képeket magyar nevezetes építményekkel, mindegyiknek a hátoldalán valamilyen üzenettel, kóddal, akkor most már tudni fogjuk, hogy azok közül csak az Országházasnak a hátoldalára írt üzenet lesz fontos számunkra. A többi csak terelés.
25. ötlet: A fenti kirakóssal lehet olyat is, hogy mindegyik hátoldalára írunk egy 3 vagy 4 jegyű számot, a szükségesnél eggyel több puzzle darabkát helyezünk ki és amelyik kimarad, annak a hátoldalán szereplő szám nyit egy lakatot.
Algebra és matematika használata a szabadulós játékokban
Szabadulószobás körökben két iskola van: az egyik szerint csak és kizárólag olyan feladványokat szabad feladni, amelyek mindenféle előzetes tudás nélkül megoldhatók, mások azonban sokkal megengedőbbek e tekintetben. Szerintem simán elfér egy kvíz kérdés is egy szabadulószobában, csak fontos, hogy ha nincs meg a helyes válasz a játékosoknak, akkor más – lassabb, nehezebb - módon is meg lehessen oldani ugyanazt a feladatot.
Tehát például, ha egy 4 számjegyű lakatot az 1526-os kód nyit, akkor ehhez gyorsan el lehessen jutni a Mikor volt mohácsi vész? kérdés megválaszolásával vagy ha ez nem menne, akkor mondjuk ugyanez az infó elérhető lenne egy napló közepén rejtőző mondatban is.
26. ötlet: Vagy ha már matekról volt szó, akkor lehet olyat is kitalálni, hogy egy kód kiszámolásához egy matematikai képlet ismerete szükséges (pl. egy derékszögű háromszög esetében, ahol ismerjük a-t és b-t is, c-t viszont nem, de azt viszont tudjuk, hogy annak számértéke nyitja mondjuk az egyik számzáras lakatot, ott jól jön az a2+b2 = c2 képlet ismerete) ha azt viszont nem ismerik a játékosok, akkor legyen ott valahol egy függvénytáblázat is, amelyben az adott képlet mondjuk alá van húzva, íyg irányítva rá a játékosok figyelmét.
A szobák 39%-ban használják amúgy a matekot.
Kapcsolatok felismerése
Azok a feladatok tartoznak ide, ahol úgy kell összekötni, egymáshoz illeszteni egyes tárgyakat, hogy azok valamilyen formát öltsenek.
27. ötlet: A klasszikus kösd össze a pontokat játékot alapul véve, rajzolj pontokat egy fehér lapra, amit aztán a játékosok, ha összekötnek, kijön mondjuk egy kutya vagy egy szám
Rejtvények, fejtörők
A fejtörök évezredek óta kihívást jelentenek az elmékre. Általában megkövetelik a játékosoktól, hogy fontolják meg a szavak alternatív jelentését vagy logikailag következtessenek ki valamit.
Az ókori Görögországban a találós kérdések megoldásának képességét a magas intelligencia jelének tartották. A görög mitológiában szerepel a Szfinx híres története, ahol a Thebába való belépést csak az nyerhette el, aki helyesen válaszolt a rejtvényére.
Az angol, orosz, szlovák, vagy kínai nyelven tudóknak BrainDen.com rejtvények meglehetősen széles gyűjteményét kínálja, amelyeket fel lehet használni szabadulószobák kialakításakor. Magyar nyelven a Szabadulószobás fejtörők című könyvet ajánlom.
28. ötlet: Egy rejtvényre adott válasz segít megoldani egy másik feladatot. Pl. az alábbi találós kérdésre adott válasz mondjuk segít kiválasztani néhány egyszerű, hétköznapi tárgy közül az ollót, ami pont illeszkedik a falra felrajzolt két ovális formához (amiről addig fogalmunk sem volt, hogy mi akar lenni), amelyre ráhelyezve az ollót, a vége egy számra vagy egy képre mutat, amit aztán használhatunk lakat nyitásához vagy más feladathoz.
A játékban kő és papír a társa,
Hajad, és a sövényt is levágja.
Késsel és villával egyetembe,
Soha nem adjuk a kezedbe.
Természetesen adott a lehetőség, hogy bármilyen más, ennél kreatívabb módon használjátok fel a fejtörőket. A rejtvényeket, fejtörőket a kijutós szobák 37%-a használja világszerte.
Rejtjelezés megoldó kulcs nélkül
A korábban tárgyalt behelyettesítős módszerrel ellentétben az ilyen típusú feladvány agyafúrt gondolkodást és logikát igényel.
29. ötlet: Készíts egy rejtjelkereket (vagy titkosítókereket), amelyet megfelelő módon beállítva ill. forgatva rájössz az egyes szimbólumok, betűk betűértékére és így el tudod olvasni a rejtjelezett üzenetet.
Természetesen ebben az esetben érdemes elég egyértelműen megadni, hogy milyen módon kell a kereket beállítani.
A rejtjelkulcsukat az esetek 35%-ban kell a játékosoknak megtalálniuk.
Hangok
A legtöbb szabadulószoba feladvány a játékosok látására és az ily módon való észlelésre épít, de semmi okunk nincs arra, hogy kihagyjuk a többi érzékszervet.
A hangok bevitele a feladatokba igen változatossá és szórakoztatóvá teheti a szobánkat. Ráadásul a hangeffektusok is segíthetnek abban, hogy a játékosok a tematikának megfelelő miliőben érezzék magukat és ezáltal a szabadulószoba már-már valóságos hangulatot árasszon.
30. ötlet: Játssz be egy dallamot, amit aztán egy mini zongorán a játékosoknak meg kell ismételniük. (Érdemes arra azért ügyelni, hogy a zenei antitalentumok ezen a feladaton még segítséggel sem biztos, hogy tovább tudnak lépni.)
31. ötlet: Morse kódot lejátszva küld üzenetet.
32. ötlet: Játssz be valamilyen hangot (pl. állathangok, járművel hangja), ami felismerve a játékosok megoldhatnak egy feladványt.
33. ötlet: Játssz be egy jól ismert számot, amely utal valamire a szobában, ami segít az egyik feladat megoldásában. Pl. a Beatles Yellow Submarine című száma utalhat egy falon található sárga tengeralattjáróra, amelynek a „rendszáma” lehet egy lakatot nyitó kód.
34. ötlet: A hangokat simán arra is felhasználhatod, hogy jelzed a játékosoknak, ha egy-egy feladat során rossz választ adtak…
35. ötlet: Vegyél fel egy segítséget, üzenetet egy kazettára, amit egy valahol elrejtett kazettás magnóba elhelyezve kell lejátszani (persze ez megoldható modernebb eszközökkel is)-
36. ötlet: Picit bonyolultabb, de lehet rádiót is használni, a játékosoknak meg kell keresniük a megfelelő frekvenciát, ahol a feladványhoz szükséges megoldást meghallgathatják.
A hangokat a szabadulószobák 26%-ában használják.
Tükrök
A tükröket is sokféleképpen lehet felhasználni.
37. ötlet: Készíts egy szöveget, egy rajzot vagy akár egy térképet, amit csak tükörben lehet megfelelően elolvasni.
38. ötlet: Tükörrel lehet irányítani egy lézersugarat egy adott célpontra.
39. ötlet: Írj a tükörre egy titkos üzenetet (pl. szappanos vízzel), amit csak akkor tud elolvasni a játékos, ha rálehel a tükör felületére.
40. Ügyesen beállítva a tükröt tudsz olyan illúziót is kelteni, mintha egy adott tárgy elérhető közelségben lenne, de mégsem…
A tükröket a kijutószobák 25%-a használja.
Absztrakt logika
Néha a megoldást vagy egy megoldó kulcsot egy logikai feladat rejt.
41. ötlet: Rejts el egy „kulcsot” egy sudoku vagy egy keresztrejtvény megoldásában.
42. ötlet: Egy IQ tesztkérdés megoldása legyen a segítség egy másik rejtvény megfejtéséhez.
Az ilyen elvontabb logikát igényló feladatok a szobák 22%-ban vannak jelen.
Most már jó sok ötleted van egy szabadulószoba elkészítéséhez. A fentiek alkalmazásával már létre tudsz hozni könnyebb-nehezebb feladványokat, amelyek beindítják a játékosok agyi működését.
De még mindig nincs vége! Hamarosan folytatjuk a következő résszel…